De nieuwe Barometer van funda staat in het teken van het twintigjarig bestaan. Een feestelijke editie waarin funda terugkijkt op het ontstaan van funda, maar ook stilstaan bij de samenwerking tussen funda en makelaars nu en in de toekomst. Funda zal op zoek moeten naar andere manieren om extra waarde toe te blijven voegen, aldus makelaar Erik Bosman. Lees hieronder het interview.

 

Erik Bosman

Funda is in twintig jaar tijd uitgegroeid tot hét marketing-platform voor makelaars en hun objecten. Wat kan funda voor de makelaar betekenen en waar ligt nog potentie?

“In de huidige markt zijn er een hoop huizen die je ook zonder enige vorm van promotie zou verkopen. Toch gebruiken wij nog steeds alle producten die funda te bieden heeft. Als makelaar behartig je het belang van je klant en die heeft er belang bij dat een huis opvalt en overal zichtbaar is. Door het inzetten van een optimale presentatie op funda vergroot je het bereik.

Als meer mensen het zien, is er immers een grotere kans op de beste verkoopprijs. Daarbij is funda mijns inziens gewoon onmisbaar. Natuurlijk kun je je objecten op je eigen website en social media aanprijzen, maar daarmee bereik je niet de grote massa.

Door funda optimaal te gebruiken, weet ik zeker dat zo veel mogelijk mensen onze objecten én onze dienstverlening zien. Promotie-opties als Blikvanger zijn namelijk niet alleen goed voor het object, maar zorgen ook voor kantoorpromotie door het tonen van ons logo. In zo’n lijst van zoekresultaten val je als makelaar dan extra op.

Bovendien vind ik het belangrijk als full-service-makelaarskantoor om je objecten zo compleet mogelijk in de markt te presenteren. Zo verstrek je alle informatie aan potentiële klanten. Plattegronden, uitgebreide teksten, video: kopers kunnen zo écht een goed beeld krijgen van de woning voordat ze gaan bezichtigen. Daarmee gaat de kwaliteit van de bezichtiging omhoog.

Funda helpt de makelaar met tools als Vraagscan of Kantoorprofiel Pro, maar moet er wel voor waken dat disruptors hen niet voorbijstevenen. Makelaars worden steeds handiger om ook via hun eigen mediakanalen en netwerk huizen te verkopen, helemaal in deze tijd. Funda zal op den duur op zoek moeten naar een andere manier om extra waarde toe te blijven voegen. Bijvoorbeeld door mee te denken in cross-selling richting makelaars of automatisch opvolgen met marketing automation.”

Wil je de hele editie van de funda Barometer lezen? Klik dan hier.